Att satsa på rätt teknik som företagare underlättar enormt mycket på flera sätt. Här behövs smarta system som gör arbetet lättare, exempelvis CRM-system. Läs mer om det här!
Den nya tekniken öppnar onekligen nya dörrar som tills för inte så länge sedan var krångliga att öppna. För företagaren innebär det här ett mycket smidigare sätt att arbeta, där enkelheten gör att så mycket mer hinns med under en arbetsdag. Det handlar helt enkelt om att ha tillgång till de IT-verktyg som inte bara gör arbetet tidsbesparande, utan som synliggör information på ett överskådligt sätt. Här är det lätt att först tänka på Office-paketet med alla sina program och tillämpningar, men hit räknas i allra högsta grad smarta CRM-system, lagersystem och mycket annat.
Skaffa hårdvaran först
Som ny företagare då, i vilket hörn ska du börja? Det allra första på inköpslistan blir förstås en dator. På den fronten är det verkligen köparens marknad; idag får du en smidig bärbar dator för några få tusenlappar. När vi ändå är inne på området hårdvara kan det vara på sin plats att tipsa om att samtidigt skaffa någon form av skrivare. Välj helst en så kallad multiskrivare, så har du samtidigt tillgång till skanner och kopiator.
Nödvändig mjukvara för bättre affärer
En ny dator levereras med operativsystem, som inte sällan är Windows 10. Dock är du förstås i behov av separata programvaror att använda i din verksamhet. Ordbehandlare, kalkylprogram och liknande som du hittar i något av de Office-paket som finns på marknaden är en bra grund att stå på men missa inte de programvaror som förbättrar dina affärer. Det är här CRM-systemet kommer in i bilden. CRM står för Customer Relationship Management och är kortfattat ett system för kundvård. Det är ett i det närmaste oumbärligt system som låter dig som företagare administrera dina kunder och kundrelationer på ett smidigt och översiktligt sätt.
CRM hjälper dig att upprätta strategier för marknadsföring och säljaktiviteter, samtidigt som du får ut användbara data som låter dig analysera ditt företags arbete med kundrelationer. Användbar teknik som både är lönsam och informativ, med andra ord!
Du som företagare behöver alltså:
- Dator
- Skrivare
- Office-paket
- CRM-system